<< ..\gonetocroatan.com

POSZLIŚMY DO CROATAN.....Jan Bas Ader.....Sebastian Buczek.....Hubert Czerepok.....Fischli & Weiss.....relsierF łewaP....
.Lukas Jiricka / Paul Wirkus.....Marek Kijewski.....Katarzyna Krakowiak.....Kollektivnye Deystviya.....Jacek Koprowicz.....
Jiří Kovanda
.....Jacek Kryszkowski.....Zbigniew Libera.....Leszek Przyjemski.....Robert Rumas.....Daniel Rumiancew.....
Syreny TV.....Adam Witkowski.....Julita Wójcik.....Zakład Produkcji Dźwięku.....Ziemia Mindel Würm

 
 


 

Daniel Rumiancew
Tańcząc ze łzami w oczach
wideo 2008

Komentarz Rumiancewa i metaRumiancewa: 1. Praca wideo Tańcząc ze łzami w oczach powstała na moją zeszłoroczną wystawę w białostockim Arsenale jako swoisty
komentarz/parodia komentarza do niektórych prac tam pokazywanych. Dla wzmocnienia siły pseudo/komentarza użyłem gestykulacji podpatrzonej u Slavoja Žižka
i Bogusława Wołoszańskiego. Z kolei zabieg mówienia z zamkniętymi ustami jest powtórzeniem dziecięcych zabaw, ale wynika także z moich wieloletnich doświadczeń
z psychoanalizą, która to metoda wydaje mi się próbą wypowiadania niewypowiadalnego.
Rumiancew
2. Jeżeli przyjmiemy, że istnieje coś takiego jak semantyka emocji, to zdania z jej zakresu weryfikowane byłyby pojawieniem się, lub nie, danego stanu emocjonalnego,
odczucia. Intersubiektywność owych stanów jest wysoce problematyczna. Z tego powodu psychoanaliza jest tak bardzo kontrowersyjna - wydawałoby się, że wypowiada
zdania prawdziwe, jednak z innego punktu widzenia można ją potraktować jako bełkot i blagę (Woody Allen jest mistrzem wykorzystania tej dychotomii w kinie).
Podobnie jest ze zdaniami wypowiadanymi w pracy 'Tańcząc ze łzami w oczach': istnieją tropy, które sugerują ich prawdziwość, wzmacniają je, ale istnieją też zaprzeczenia,
sugestie osłabiające (antysugestie). Translacja niezrozumiałego bełkotu na zrozumiałe napisy, jako sposób mówienia nie wprost, wzmacnia przekonanie o prawdziwości
wyrażonego w napisach komentarza, z drugiej jednak strony prowokuje pytanie - czy autor pracy nie robi sobie po prostu żartów z widza - które to pytanie podważa
wiarę w komentarz. Następuje zarówno faktyczna, jak i fałszywa interpretacja pozostałych prac autora, a właściwie interpretacja osobowości autora, stojącego za pracami.
Mamy tu do czynienia z zapisaną w metajęzyku próbą wyrażenia siebie i ucieczki od siebie jednocześnie.
metaRumiancew

Daniel Rumiancew
Nr 1 a i Nr 1 b
fotografie 1995/2008

Dwie wykonane w garażu fotografie z okresu studiów stały się dla Rumiancewa przedmiotem nowej interpretacji. W wideo Tańcząc ze łzami w oczach, używając
psychoanalitycznego żargonu artysta wyjaśnia, że folia, w którą jest zawinięty, wyobraża wody płodowe i odnosi się do chęci powrotu do łona matki.
Ta próba ucieczki dokonana na łonie sztuki jest jednak tylko symbolicznym zabiegiem. Artysta odtwarza najbliższą skórze, oddzielającą od świata, warstwę
ochronną i tym samym kreuje prywatną przestrzeń zupełnie oddzieloną od życia społecznego. Praca jest więc z jednej strony wyrazem lęku przed kontaktem,
a z drugiej zapisem klęski w ustanawianiu osobistej utopii.