<< ..\gonetocroatan.com

POSZLIŚMY DO CROATAN.....Jan Bas Ader.....Sebastian Buczek.....Hubert Czerepok.....Fischli & Weiss.....relsierF łewaP....
.Lukas Jiricka / Paul Wirkus.....Marek Kijewski.....Katarzyna Krakowiak.....Kollektivnye Deystviya.....Jacek Koprowicz.....
Jiří Kovanda
.....Jacek Kryszkowski.....Zbigniew Libera.....Leszek Przyjemski.....Robert Rumas.....Daniel Rumiancew.....
Syreny TV.....Adam Witkowski.....Julita Wójcik.....Zakład Produkcji Dźwięku.....Ziemia Mindel Würm

 
 
   
 

Lukas Jiricka i Paul Wirkus
Miejsce martwych dróg
Instalacja audio 2009

tekst: William S. Burroughs
reżyseria, dramaturgia: Lukáš Jiřička (CZ)
muzyka: Paul Wirkus
głos: Marta Ojrzyńska, Paweł Kruszelnicki

Kim opuścił dyliżans w Cottonwood Junction.
Sceny erotyczne w dzienniku zaszyfrowane były symbolami jak japońskie niezapominajki kwitnące w glebie pamięci: 3 czerwca 1883…
poznałem T w Cottonfield Junction… (pociąg seksualny i oznaki wzajemności)… & (nagość)… (erekcja)… (sodomia)… (wytrysk).
Zachód słońca poprzez czarne chmury… czerwona poświata na nagich ciałach. Kim ostrożnie zawija rewolwer w ręcznik i chowa w zielsku
nad strumieniem. Zanurza nogi w wodzie i syka.
– Chwileczkę!… PSTRYK… Przez sześć sekund słońce jakby stanęło w miejscu.
A jak się wyjaśni…
Pięć gołębi wędrownych na drzewie… PSTRYK: „Ostatnie gołębie wędrowne”.
JEBUT! Ptaki spadają na ziemię, pióra unoszą się w porannym wietrze.
Myśliwy rozgląda się nerwowo, wpychając ptaki do torby. To był zły dzień. Zwraca twarz do aparatu.
PSTRYK: „Ostatni łowca gołębi wędrownych”.
Wyjaśnienie… 6 sierpnia 1945: Hiroszima. Oppenheimer na ekranie: „Staliśmy się Śmiercią, Niszczycielem Światów”. 

Dźwiękowa instalacja Miejsce martwych dróg opiera się na fragmentach utworu amerykańskiego
pisarza Williama S. Burroughsa, w tłumaczeniu Edyty i Tomasza Kubikowskich. Powieść oscyluje pomiędzy ciemnym,
apokaliptyczym westernem, wielkim literackim eksperymentem tworzonym metodą cut-up, z rozbitą i nieciągłą,
surrealistyczną narracją a bardzo sarkastyczną groteską. Można ją nazwać pedalskim westernem,
albo apokaliptycznym traktatem o zmierzchu Zachodu. Temat homoseksualizmu potraktowany jest w niej niezwykle
ostro a przekraczanie wszelkich norm jest tak dalekie, że idzie o krok dalej w stosunku do tego, co za przekroczenie
zwykliśmy uważać. Burroughs zmaga się również ze śmiercią i nieśmiertelnością, dokonując literackiego zabójstwa na samym sobie.
Soundartową instalację tworzą różne gatunki muzycznego języka - od dźwiękowej abstrakcji, glitchowej elektroniki
do drone metal, z którymi zderza się tekst czytany przez dwójkę aktorów.